FAKT24


sviatok má , zajtra

    TENDER NEBUDE

    Brecely na ministerstvre dopravy robí čistky: Zrušil Počiatkov tender za 48 miliónov eur! Čo je za tým?

    13.08.2016 00:00 / politika google+ twitter facebook

    Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Roman Brecely (Sieť) zrušil verejné obstarávanie na informačno-technický projekt Atlas pasívnej infraštruktúry.

    Roman Brecely lupa
    Brecely zrušil Počiatkov tender. | Facebook R. Brecely

    Tender v predpokladanej hodnote 48 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty vyhlásilo v minulom roku bývalé vedenie ministerstva dopravy na čele s Jánom Počiatkom (Smer - SD). Brecely po nástupe na post ministra dopravy zostavil špeciálny tím expertov, ktorý dostal za úlohu preveriť rozbehnuté tendre v oblasti IT. "Po detailnom preskúmaní dospel tím k záveru, že projektu Atlas pasívnej infraštruktúry nepredchádzala detailne spracovaná analýza so všetkými dopadmi a následkom toho nie je jasný rozsah projektu ani viaceré technické otázky. Preto som sa rozhodol zrušiť verejné obstarávanie tohto projektu a vrátiť sa do analytickej fázy," povedal Brecely.

      

    Atlas pasívnej infraštruktúry je podľa rezortu dopravy potrebným projektom, ktorý má okrem zmapovania telekomunikačných vedení pre mobilné a pevné siete obsahovať aj aktuálne údaje o dopravných a inžinierskych sieťach, vodohospodárskych vedeniach, elektroenergetických, plynárenských a tepelných zariadeniach. Projekt však doteraz nemá identifikovaný spôsob, akým sa budú získavať potrebné zdrojové dáta od komerčných subjektov a neobsahuje príslušnú finančnú špecifikáciu. Predošlé vedenie ministerstva dopravy začiatkom tohto roka vybralo za dodávateľa IT systému spoločnosť Slovak Telekom, a. s., ale zmluvu s ňou nepodpísalo. Realizáciu tohto projektu predpokladá aj smernica Európskeho parlamentu a Rady z 15. mája 2014 o opatreniach na zníženie nákladov na zavedenie širokopásmových elektronických komunikačných sietí.

     

    Atlas pasívnej infraštruktúry bude financovaný z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020. Jednou z výhrad expertného tímu k doterajšiemu priebehu verejného obstarávania bola aj skutočnosť, že ponuku podali len dvaja uchádzači, čo reálne prinášalo možnosť udelenia korekcií zo strany orgánu auditu, teda ministerstva financií, a nutnosť vykryť tieto korekcie prostriedkami zo štátneho rozpočtu. Atlas pasívnej infraštruktúry je podľa ministra dopravy užitočnou myšlienkou, ktorá na jednom mieste sústredí informácie z infraštruktúry rôzneho druhu.

     

    "Môže byť tak výbornou pomôckou pre zníženie nákladov na budovanie sietí a urýchlenie ich výstavby, ako aj pre zrýchlenie a skvalitnenie procesu územného plánovania a v neposlednom rade aj veľkým prínosom pre užívateľov telekomunikačných služieb - občanov a podnikateľský sektor," uviedol Brecely. "Zároveň je však mojou manažérskou prioritou využívať spoločné peniaze čo najefektívnejšie a najužitočnejšie. Som presvedčený, že reštart tohto projektu prinesie jednak nižšie náklady a jednak väčší prínos pre občanov, teda naplnenie zmyslu projektu Hodnota za peniaze (Value for money), ku ktorému sa ministerstvo dopravy prihlásilo," dodal Brecely.

     

    Poslanci za stranu Sloboda a Solidarita (SaS) a hnutie OĽaNO v máji kritizovali tendre na Atlas pasívnej infraštruktúry a Informačný systém výstavby. Nepozdávali sa im najmä vysoké predpokladané ceny oboch projektov (48 mil. eur, resp. 44,7 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, vrátane dodania a prevádzky), ale ani to, že nebola zverejnená príslušná analýza. Svoje výhrady zdôvodňovali aj tým, že doteraz nebol schválený nový stavebný zákon, keďže predošlý minister dopravy Ján Počiatek vlani v septembri stiahol návrh z parlamentu pre kritiku opozície a profesijných organizácií.

    pop | fakt24.sk

    Komentáre k článku