FAKT24


sviatok má , zajtra

    ZÁVERY ANALÝZY

    ŠKOLSTVO V PROBLÉMOCH: Iniciatíva slovenských učiteľov sa sťažuje, toto sme stále nezlepšili!

    08.01.2017 15:00 / politika google+ twitter facebook

    V súčasnosti sme svedkami útlmu vzdelávacej činnosti najväčšieho poskytovateľa kontinuálneho vzdelávania Metodicko-pedagogického centra, upozorňuje Branislav Kočan z Iniciatívy slovenských učiteľov.

    Ministerstvo školstva lupa
    Učitelia súhlasia s cieľom zaviesť transparentné hodnotenie vzdelávaní, so znížením rozsahu školení a zvýšením ich kvality. | minedu.sk

    Iniciatíva slovenských učiteľov (ISU) sa stotožňuje s viacerými závermi analýzy Inštitútu vzdelávacej politiky (IVP), ktorý sa venoval nastaveniu kontinuálneho vzdelávania. Učitelia súhlasia s cieľom zaviesť transparentné hodnotenie vzdelávaní, so znížením rozsahu školení a zvýšením ich kvality. Iniciatíva sa tiež vyslovuje za prenesenie kontinuálneho vzdelávania učiteľov na pôdu škôl. Povedal to Branislav Kočan z Iniciatívy slovenských učiteľov.

     

    Učitelia súhlasia s cieľom zaviesť transparentné hodnotenie vzdelávaní, so znížením rozsahu školení a zvýšením ich kvality.
     

     


    Kočan však upozorňuje, že okrem komentáru IVP k žiadnym legislatívnym úpravám alebo vylepšeniu vzdelávania učiteľov nedošlo. "Naopak, v súčasnosti pociťujeme opačný trend, keď sme svedkami útlmu vzdelávacej činnosti najväčšieho poskytovateľa, a to Metodicko-pedagogického centra. Pravdepodobným dôvodom je, že náš systém kontinuálneho vzdelávania je vo veľmi výraznej miere závislý od možnosti čerpania fondov Európskej únie a tento zdroj sa v súčasnosti vyčerpal," uviedol Kočan.

     


    Iniciatíva slovenských učiteľov dlhodobo žiada vládu, aby prijala novelu zákona o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch, ktorou by opätovne zaviedla možnosť získavať kredity overením kompetencií, zrušila sedemročnú obmedzenú platnosť kreditov a obnovila možnosť získavať kredity za rozširujúce štúdium, štúdium v zahraničí a tvorivé aktivity. Súčasne by tiež novela zaviazala ministra školstva vytvoriť komisiu za účasti stavovských a profesijných organizácií v školstve, ktorá by komplexne prehodnotila systém kontinuálneho vzdelávania a zákon s prihliadnutím na analýzu súčasného stavu.

     


    Kočan pripomína, že už v máji 2014 uskutočnila Slovenská komora učiteľov dotazníkový prieskum k systému kontinuálneho vzdelávania a na základe jeho výsledkov sformulovala Slovenská komora učiteľov požiadavku, ktorú si osvojila aj ISU. "Učitelia boli prví, ktorí poukázali na nefunkčnosť a deformáciu systému. Učiteľov naozaj nemožno viniť za to, ako bol systém nastavený alebo akú mali niektoré akreditované programy kvalitu. Rovnako ani za to, že pri súčasných platových podmienkach využívali možnosť získania kreditov aj účasťou na školeniach, o ktorých prínose neboli celkom presvedčení," dodal Kočan.

     

     

    Ministerstvo školstva v októbri predložilo na odbornú diskusiu ciele Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania, ktoré sa týkajú regionálneho školstva. Cieľom je predstaviť odbornej verejnosti základný rámec pripravovaných zmien v oblasti výchovy a vzdelávania, začať odbornú diskusiu a získať spätnú väzbu vo forme konkrétnych podnetov. Tím poradcov ministra školstva ponúkol na odbornú diskusiu ciele, ktoré rámcujú novú podobu vzdelávania do budúcna. Jedným z cieľov je aj novo koncipované kontinuálne vzdelávanie ako nástroj profesijného rozvoja učiteľa. Experti, ktorí reformný dokument pripravovali, rovnako navrhujú, aby kontinuálne vzdelávanie nebolo prepojené s finančným odmeňovaním prostredníctvom kreditových príplatkov, a aby tak nebola dominantnou motiváciou vzdelávania akumulácia kreditov pre prilepšenie k platu.

    Mato | fakt24.sk

    Témy: školstvo
    Komentáre k článku